Ο αρχαίος Έλληνας ήξερε πως σαν άνθρωπος που είναι στέκει αδύναμος μπροστά στις βουλές των αθανάτων θεών. Και όμως κοιτάζει τους θεούς του στα μάτια, δεν τους προσκυνάει, γιατί η αίσθηση της αξιοπρέπειας του ως ανθρώπου δεν του επιτρέπει την ταπείνωση αυτή. Γνώριζε ότι ακόμη πως και για τους θεούς τους ίδιους θα ήταν ταπεινωτικό να βλέπουν μπροστά τους «πιστούς» να τους λατρεύουν. Ουδέποτε υπήρξε ο αρχαίος Έλληνας δούλος κανενός, ούτε και του Θεού του, ο Θεός του ήταν φίλος του και ο «πιστός» ήταν ελεύθερος συνεργάτης του στους σκοπούς του και όχι άβουλο όργανο του. Ιδανικό της αρχαίας θρησκευτικής λατρείας δεν ήταν η προκοπή της μέσα από την υποδούλωση των ατόμων αλλά η τελείωση της μέσα από των ατόμων την τελείωση.

Φυσικά, ο αρχαίος Έλληνας, ο φίλος του Θεού, τον φιλοξενούσε σπίτι του, – αρχαίοι ναοί είχαν πρότυπο τις κατοικίες Μινωϊτών και Μυκηναίων-για αυτό και η λέξη ναός σημαίνει κατοικία (διαμέρισμα ) και έχει μόνο λίγη σχέση (μάλλον καθόλου) με την λατινογενή λέξη templum (εσφαλμένη είναι η μετάφραση templum= ναός). Μία περίτρανη απόδειξη είναι η κατασκευή των ναών –tempel.

Στα μη ελληνικά ανατολικά λατρευτικά κτίρια (tempel, εκκλησίες) όλες οι μορφές είναι ίδιες, γίνονται σκοτεινή μάζα. Δεν προσθέτουν, θολώνουν. Δεν προβάλλουν, σκοτίζουν: Δεν ελευθερώνουν ενώ στους ελληνικούς ναούς ο πόθος της ακεραίωσης κυβερνάει ακόμη και τα άψυχα: η κάθε κολόνα στον αρχαίο ναό κρατιέται σε απόσταση από την άλλη, ζει τη δικής της ζωή και πειθαρχεί στο γενικό ρυθμό. Αντίθετα στους ρωμαϊκούς ναούς οι πυκνές κιονοστοιχίες δίνουν την εντύπωση της μάζας και θυμίζουν πυκνές ρωμαϊκές λεγεώνες, μέσα στις οποίες το άτομο χάνεται.

Όπως και να έχει τα επιλεγμένα σημεία και η αρχιτεκτονική των αρχαίων ναών δεν έχουν πάψει να απασχολούν την επιστήμη.

Μια νέα έρευνα σε ναούς των αρχαίων Ελλήνωναποίκων της Σικελίας συστήνει ισχυρές ενδείξεις ότι οι ναοί ήταν ευθυγραμμισμένοι προς την Ανατολή.

Σύμφωνα με τον δρα Alun Salt, του Πανεπιστημίου του Leicester, το τελετουργικό της αρχαίας ελληνικής θρησκείας ίσως περιλάμβανε στοιχεία εμπνευσμένα από την αστρονομία, καθώς και από την ιδιαίτερη πρακτική γνώση που απόρρεε από τον εθνικό πολιτισμό των εποίκων, οι οποίοι είχαν ιδρύσεικοινότητες μακριά από τον κύριο ελληνικό κορμό. Η μελέτη παρουσιάζεται ως μια κάποια λύση στη μακρόχρονη διαμάχη μεταξύ αρχαιολόγων και μελετητών του κλασικού πολιτισμού σχετικά με προσανατολισμό των ναών.

περισσότερα

Πηγές: Times Online,http://www.arxaiologia.gr

Advertisements